Greenfield Beach, Jervis Bay

Inmiddels ben ik al weer meer dan 3 weken in Australië. Ik vind het echt een prachtig land. Begin van de week bezochten we Tarra-Bulga National Park en Raymond Island en daarna reisden we via het binnenland door naar de kust bij Jervis Bay.

Zaterdag: Tarra-Bulga NP en Raymond Island

Koala op Raymond Island

Op aanraden van onze Airbnb-eigenaren brengen we vandaag eerst een bezoek aan het Tarra-Bulga National Park. Dit nationale park bestaat uit regenwoud en naast het rijden door het park, maken we ook nog een korte hike naar de Corrigan Suspension Bridge (een mooie hangbrug).

Corrigan Suspension Bridge Corrigan Suspension Bridge

’s Middags bezoeken we Raymond Island, één van de beste plekken in Australië om koala’s te zien. Op het eiland, dat je binnen een paar minuten bereikt met de gratis ferry, lopen we de koala-walk. We zien maar liefst twintig koala’s tijdens deze wandeling! Ik vind koala’s echt fascinerende dieren om te zien. Koala’s zijn ongeveer 70 cm lang (behoorlijk klein dus), eten bladeren van de eucalyptusboom en slapen zo’n 20 uur per dag.

Koala op Raymond IslandKoala op Raymond Island

Koala op Raymond Island

Zondag en maandag: Jindabyne

Lake Jindabyne

Na een overnachting in Lakes Entrance (drie kwartier rijden vanaf Raymond Island) rijden we een nieuwe staat in: New South Wales (onze derde staat in Australië, na eerder in South Australia en Victoria te zijn geweest). We overnachten in Jindabyne, een echte wintersportplaats (waar wij dus tijdens het Australische zomerseizoen verblijven). Onderweg zien we veel dode, aangereden kangoeroes langs de weg liggen. Kangoeroes steken vaak de weg over en met name in het donker worden er veel aangereden.

Het plan was om vanaf Jindabyne een lange hike te gaan lopen in het Mount Kosciuszko National Park, maar er hangt best veel smog in de lucht (als gevolg van bosbranden), waardoor we besluiten om de hike over te slaan (tijdens een hike adem je meer vervuilde lucht in, doordat je actief bezig bent). In plaats daarvan hebben we een rustdag, wat ook heerlijk is.

Dinsdag: hoofdstad Canberra

Australische parlement

Voor vandaag staat hoofdstad Canberra op de planning. Een stad die door veel reizigers overgeslagen wordt, maar die ik graag wil zien. Ik vind het altijd leuk en interessant om de hoofdstad van een land te zien. In Canberra brengen we eerst een bezoek aan het Australische parlement. We zien de vergaderzalen van de Eerste en Tweede Kamer van Australië en nemen een kijkje op het dakterras.

Helaas hebben we door de smog van de bosbranden (die ook hier hangt) weinig uitzicht. Dat is jammer, want Canberra is een aparte stad om vanaf boven te bekijken. Het is namelijk een zogenaamde ‘geplande stad’ (met veel rechte wegen en symmetrie) die echt op de tekentafel is ontworpen (in plaats van langzaam gegroeid, zoals met veel historische steden het geval is). Canberra is in 1908 gekozen als hoofdstad, om geruzie tussen Sydney en Melbourne te voorkomen en ligt tussen beide steden in. Canberra ligt in een aparte staat, namelijk in het Australian Capital Territory.

House of RepresentativesSenate

Uitzicht dakterras parlement

Naast het parlement bezoeken we ook de National Gallery of Australia en een interessant oorlogsmuseum (Australian War Memorial). De oorlogsgeschiedenis van Australië vanaf de Eerste Wereldoorlog wordt hier op een mooie, leerzame en indrukwekkende manier weergegeven. Helaas hebben we niet zoveel tijd voor dit museum, omdat we hier pas aan het eind van de middag zijn en het museum bijna sluit. Het leuke aan Australische musea is trouwens dat ze bijna allemaal gratis toegankelijk zijn.

National Gallery of AustraliaNational Gallery of Australia

Australian War MemorialAustralian War Memorial

Woensdag en donderdag (Kerst): stranden van Jervis Bay

Chinamans Beach, Jervis Bay

Na Canberra rijden we op Eerste Kerstdag door naar Jervis Bay. Jervis Bay staat met name bekend om de witte stranden en we bezoeken dan ook meerdere prachtige stranden en lopen de White Sands Walk. Helaas moeten we een aantal mooie plekken overslaan, omdat die (preventief) gesloten zijn in verband met bosbranden in de omgeving of lastig bereikbaar zijn door de bosbranden. Eerste en Tweede Kerstdag brengen we door in een Airbnb vlakbij Jervis Bay. Heel bijzonder om Kerst aan de andere kant van de wereld te vieren op het strand, met een temperatuur van bijna 30 graden.

Greenfield Beach, Jervis Bay

Chinamans Beach, Jervis BayChinamans Beach, Jervis Bay

Hyams Beach, Jervis Bay

Bosbranden Australië 2019

Waarschijnlijk heb je in de Nederlandse media al wat mee gekregen van de bosbranden in Australië. Er zijn momenteel veel bosbranden in Australië en met name in de staat waar we nu zijn (New South Wales). Het bosbrandenseizoen is eerder begonnen dan normaal en de branden zijn heftiger dan ooit. Er is inmiddels al een gebied bijna ter grootte van Nederland afgebrand.

Toch zijn er gelukkig veel plekken waar het niet brandt en het gewoon veilig is (Australië is enorm groot). We hebben tot nu toe een paar dagen last gehad van smog (of en hoeveel smog er is hangt af van de windrichting en windkracht). Verder hebben we in Jindabyne het hiken overgeslagen en rond Jervis Bay ook wat plekken moeten overslaan. Qua temperatuur valt het heel erg mee op de plekken waar wij zijn geweest. We hebben slechts 2 dagen een temperatuur gehad van meer dan 35 graden.

Waar de bosbranden zijn, welke gebieden wel en niet veilig zijn en welke wegen afgesloten zijn, houden we in de gaten via de officiële apps en websites van de verschillende deelstaten. Deze worden regelmatig geüpdatet en zijn erg duidelijk. Op het deel tussen hier en Sydney zijn gelukkig geen bosbranden. Ook Sydney zelf is momenteel veilig, al kunnen we daar wel last krijgen van smog.

Vrijdag: kust ten noorden van Jervis Bay

Seven Mile Beach

Vandaag gaan we naar Seven Mile Beach, een heel lang, breed en rustig strand. Verder bezoeken we twee mooie viewpoints. We overnachten in een Airbnb ten noorden van Jervis Bay, in de kleine plaats Bomaderry. In Australië overnachten we meerdere keren in Airbnb’s (accommodatie bij mensen thuis). Heel leuk om zo in contact te komen met Australiërs en meer te horen over hun leven hier.

Seven Mile BeachSeven Mile Beach

Hanging Rock LookoutBlack Head Gerroa

We zijn bijna in Sydney… Vanaf hier (Bomaderry) nog zo’n 150 kilometer. Voor vandaag en morgen (zaterdag en zondag) staan nog wat leuke plekken op de planning tussen hier en Sydney. De rest van komende week brengen we dan door in wereldstad Sydney, waar we ook oud & nieuw gaan vieren.