Koala in boom langs Great Ocean Road

We hebben er weer een prachtige week in Australië op zitten. We begonnen de week met het rijden van de Great Ocean Road, daarna waren we 1,5 dag in Melbourne en we sloten de week af met het bezoeken van Phillip Island en Wilsons Promontory National Park.

Zaterdag t/m maandag: Great Ocean Road

12 Apostelen

Zaterdag t/m maandag rijden we de Great Ocean Road (GOR), een kustweg die ongeveer loopt van Warrnambool tot Torquay. De weg is aangelegd door soldaten die hebben gevochten in de Eerste Wereldoorlog en de weg is ook een monument voor slachtoffers uit die oorlog. In totaal is de Great Ocean Road bijna 250 kilometer lang. Helaas is het zaterdag en zondag qua weer wat minder. Het is namelijk behoorlijk bewolkt en koud en zaterdag ook regenachtig. Toch laten we daar onze dagen niet door verpesten. Sinds maandag is het gelukkig mooier weer.

Panorama Bay of Islands

Zaterdag (dag 1) starten we in Warrnambool en rijden we het eerste deel van de weg tot aan de 12 Apostelen. Dit is een rij van 7 rotsen in het water en het bekendste stoppunt langs de GOR. De term ’12 Apostelen’ is in het verleden ontstaan als ‘marketingnaam’. Tussen Warrnambool en de 12 Apostelen in maken we diverse mooie stops bij mooie uitzichtpunten, stranden en rotsformaties. We overnachten op 10 minuten rijden van de 12 Apostelen in het plaatsje Port Campbell.

Childers CoveLondon Bridge

The Razorback

12 Apostelen12 Apostelen

Dag 2 rijden we van Port Campbell naar Apollo Bay. Dit deel rijden we eigenlijk bijna niet langs de kust, maar gaat de weg meer het binnenland in. We rijden grotendeels door het Great Otway National Park, waar we onder andere een mooie hike maken door het regenwoud (en tijdens die hike een wallaby spotten). Daarnaast spotten we ook de eerste koala’s, super leuk!

Melba GullyMelba Gully

Koala langs Great Ocean Road

Koala's langs Great Ocean RoadKoala langs Great Ocean Road

Dag 3 van de Great Ocean Road beginnen we in Apollo Bay en rijden langs de kust naar Torquay. Dit deel van de route hebben we de mooiste uitzichten op zee en we stoppen dan ook geregeld om foto’s te maken en te genieten van het uitzicht. Wat ook heel leuk is: we spotten papegaaien en kaketoes. Verder maken we nog een mooie hike naar de Erskine waterval. Vanaf Torquay (het eindpunt van de GOR) is het nog een klein half uur rijden naar onze Airbnb in Waurn Ponds.

Uitzicht Great Ocean Road

Papegaaien langs Great Ocean RoadKaketoes langs Great Ocean Road

Erskine watervalMemorial Arch Great Ocean Road

Dinsdag: centrum van Melbourne verkennen

Stadsbeeld Melbourne

Dinsdagmorgen rijden we van Waurn Ponds naar Melbourne. Melbourne is de tweede stad van Australië en heeft ongeveer 5 miljoen inwoners. We gaan ’s middags gelijk de stad in en verkennen het centrum. In het centrum kun je gratis gebruik maken van de tram, ideaal. We bekijken eerst de Webb Bridge en gaan daarna door naar Federation Square, het bekendste punt van de stad, dat nu helemaal in kerstsfeer is (met kerstboom, kerstman en kerststal). We eindigen onze stadswandeling in de Staatsbibliotheek van Victoria die een mooie oude leeszaal heeft.

Tram 35 Melbourne Webb Bridge

Kerstsfeer MelbourneKerstsfeer Melbourne

Melbourne Town Hall

Staatsbibliotheek van Victoria

Woensdag: Botanische Tuinen (en omgeving) en naar St. Kilda

Stadsbeeld Melbourne

Melbourne is een hele groene stad en heeft veel parken. We beginnen vandaag in de Botanische Tuinen van Melbourne, bezichtigen het WO I monument ‘Shrine of Remembrance’ en lopen daarna langs de Yarra-rivier weer terug richting het centrum. ’s Avonds nemen we de tram naar St. Kilda, waar we het strand van Melbourne bekijken en de pinguïns terug zien komen vanaf zee (na zonsondergang). Heel leuk om te zien.

Botanische Tuinen Melbourne

Gelmer in Botanische Tuinen Melbourne

Shrine of RemembranceShrine of Remembrance

Strand St. KildaPinguïn St. Kilda

Pinguïns St. Kilda

Donderdag: Phillip Island

The Pinnacles Lookout

Vandaag rijden we door van Melbourne naar Phillip Island, dat op een kleine 2 uur rijden ten zuiden van Melbourne ligt. Rond lunchtijd bekijken we hoe de pelikanen gevoerd worden in het plaatsje San Remo net voor het eiland (het aantal pelikanen dat komt eten verschilt nogal per dag; het ligt er maar net aan hoeveel vis ze die ochtend zelf gevangen hebben). Ook spotten we hier roggen (stingrays). Vervolgens rijden we de brug over naar Philip Island waar we een paar mooie hikes maken. De uitzichten zijn echt geweldig mooi!

Pelikanen San Remo

Pelikanen San RemoRoggen San Remo

Hike Phillip Island

Hike Phillip IslandHike Phillip Island

The Nobbies (Phillip Island)The Nobbies (Phillip Island)

The Nobbies (Phillip Island)

Vrijdag: Wilsons Promontory NP

Whisky Bay

Voor vandaag staat Wilsons Promontory National Park op het programma. Dit is de plek waar ik vooraf het minst van wist, maar het blijkt gelukkig een schitterend nationaal park te zijn. Prachtige uitzichten over mooie stranden en baaien. We lopen een mooie hike en bezoeken daarna nog wat stranden en bijbehorende viewpoints. ’s Avonds overnachten in een Airbnb op een goed uur rijden van het park, midden tussen de weilanden. Een prachtige plek om de week af te sluiten.

Uitzicht tijdens hike

Norman BeachSqueaky Beach

Panorama Picnic en Whisky Bay

Picnic BayUitzicht Airbnb Alberton

Vandaag (zaterdag) rijden we verder oostwaarts en gaan we een hike lopen op Raymond Island. Daarna gaan we een paar dagen meer landinwaarts. Het laatste stuk richting Sydney rijden we weer langs zee. Komende week vieren we Kerst in Australië, aan het strand. Ik wens je hele fijne feestdagen toe!