Pinnacle Lookout Grampians NP

De eerste volle week in Australië is voorbij gevlogen. Begin deze week was ik nog in Adelaide en vanaf hier reist mijn vader vier weken met mij mee. We zijn begonnen met een roadtrip richting Sydney en hebben deze week onder andere een paar dagen doorgebracht in het Grampians National Park.

Zaterdag: naar de stranden van Adelaide

Glenelg Beach

Na een dag het centrum van Adelaide te hebben verkend, besluit ik vandaag naar de stranden rondom Adelaide te gaan. Ik neem eerst de tram naar Glenelg Beach en pak vanaf daar de bus naar Henley Beach. Hele mooie stranden en het ijsje op Henley Beach smaakt heerlijk. Terug in de stad loop ik langs het slalom parcours van de Adelaide Rally 2019, dat toevallig dit weekend is. Ze doen een tijdproef en het bijzondere is dat ze hier vooral dure sportauto’s als Lamborghini en BMW voor gebruiken.

Glenelg BeachGlenelg Beach

Henley BeachHenley Beach

IJsje Henley BeachIJsje Henley Beach

Adelaide Rally 2019

’s Avonds arriveert mijn vader vanuit Nederland om voor vier weken met mij mee te gaan reizen. Heel leuk en gezellig natuurlijk! Ik wacht hem op het vliegveld op en daarna gaan we samen per bus naar ons hotel.

Pap arriveert op Adelaide Airport

Zondag: Botanische tuin en centrum Adelaide

Botanische tuin Adelaide

Zondag brengen we eerst een bezoek aan de Botanische tuin van Adelaide. Daarna lopen we een rondje door het centrum langs de bekende plekken. Die had ik vrijdag al bezocht, maar voor mijn vader is dit de eerste dag in Adelaide, dus gaan we de must-sees nogmaals af. Ook bezoeken we de Art Gallery of South Australia (waar ik vrijdag ook was, maar ik ontdek nu weer mooie andere kunstwerken).

Botanische tuin AdelaideBotanische tuin Adelaide

Adelaide skyline

Adelaide Town HallArt Gallery of South Australia

Maandag: huurauto ophalen en naar Robe

Huurauto Adelaide-Sydney

We halen ’s morgens de huurauto op en maken eerst een stop bij Mount Lofty. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over Adelaide. Daarna rijden we naar Hahndorf, een dorpje in Duitse stijl, dat eigenlijk niet zoveel voorstelt. Vervolgens rijden we door naar Robe, dat op ongeveer vier uur rijden van Adelaide ligt. De omgeving daar is best mooi, maar helaas zit het qua weer tegen en is het koud en bewolkt.

Uitzicht Mount Lofty

Dinsdag: Robe, Mount Gambier en door naar Grampians NP

Blue Lake Mount Gambier

Dinsdagmorgen maken we een wandeling langs zee bij Robe en daarna rijden we door naar Mount Gambier (dit is een plaatsnaam en geen berg). Daar bekijken we Blue Lake en het Umpherston Sinkhole. Vervolgens rijden we door naar Halls Gap, een klein plaatsje dat de komende dagen onze uitvalsbasis is voor Grampians National Park. ’s Avonds spotten we hier ook de eerste kangoeroes!

Kust bij Robe

Panorama kust Robe

Blue Lake Mount GambierUmpherston Sinkhole Mount Gambier

Kangoeroes Halls Gap

Woensdag en donderdag: hiken in het Grampians National Park

The Balconies

Woensdag en donderdag maken we meerdere gave hikes in het Grampians National Park. Dit nationale park ligt in de staat Victoria en heeft een oppervlakte van 1672 km2 (vergelijkbaar met de provincie Utrecht). Het gebied is vernoemd naar de Grampian Mountains in Schotland. De mooiste (maar ook de pittigste) hike is die naar Pinnacle Lookout. Verder lopen we onder andere naar de MacKenzie Falls, hiken we naar het hoogste punt van het park (Mount William) en bewonderen we het uitzicht bij het bekendste punt in het park: de Balconies.

Hike naar Pinnacle LookoutHike naar Pinnacle Lookout

Gelmer bij The Balconies

Vrijdag: Tower Hill Wildlife Reserve en Warrnambool

Emoe in Tower Hill Wildlife Reserve

Vandaag rijden we van Grampians NP naar Warrnambool. Onderweg maken we een tussenstop in het Tower Hill Wildlife Reserve. In dit park maken we twee mooie wandelingen en zien we diverse emoes. Er is ook een kans om koala’s te spotten, maar die zien wij helaas niet. Daarna stoppen we nog bij een aantal uitzichtpunten langs de kust bij Warrnambool.

Tower Hill Wildlife ReserveEmoes in Tower Hill Wildlife Reserve

Kust bij Warrnambool

Vandaag (zaterdag) starten we met onze roadtrip over de Great Ocean Road, een prachtige weg langs de zee. We hebben drie dagen de tijd voor de Great Ocean Road en gaan daarna door naar Melbourne.