Lake Tekapo

Na 6,5 week Azië en 9 weken Australië, vloog ik begin februari door naar Nieuw-Zeeland. In Nieuw-Zeeland reisde ik vier weken rond samen met mijn moeder. Daarna vloog ik door naar Frans-Polynesië, waar ik de eilanden Tahiti, Maupiti en Raiatea bezocht. Door de wereldwijde uitbraak van het coronavirus kwam er helaas voortijdig een einde aan mijn rondreis door Frans-Polynesië. In deze blog blik ik terug op de 5,5 week in Nieuw-Zeeland en Frans-Polynesië. Wat zijn de hoogtepunten, hoeveel kilometer hebben we afgelegd in Nieuw-Zeeland en welke plek vond ik het mooist?

Algemene feiten

Aantal landen: 2 (waarvan alleen Nieuw-Zeeland onafhankelijk is; Frans-Polynesië is een overzees land dat hoort bij Frankrijk)

Aantal dagen per land: 30 dagen Nieuw-Zeeland en 9 dagen Frans-Polynesië (totaal: 39 dagen)

Aantal hoofdsteden: 2 (Wellington en Papeete)

Uitzicht Mount Cook NPUitzicht op Maupiti

Punakaiki Pancake Rocks

Vervoer

Aantal vluchten: 7 (Cairns-Brisbane met Qantas Link, Brisbane-Christchurch met Qantas, Auckland-Tahiti met Air New Zealand, Tahiti-Maupiti, Maupiti-Raiatea en Raiatea-Tahiti met Air Tahiti en Tahiti-Parijs Orly met FrenchBee)

Aantal uur in het vliegtuig: ongeveer 34 uur

Hoeveelheid kilometers afgelegd tussen Christchurch en Auckland (Nieuw-Zeeland): 4679 km, waarvan 3253 km op het Zuidereiland en 1426 km op het Noordereiland

Huurauto Nieuw-Zeeland

Vliegtuig op Raiatea Airport

Accommodaties

Airbnb QueenstownCasa Bella Motel

Aantal verschillende accommodaties: 21 accommodaties

Soorten accommodaties: 7x Airbnb, 6x motel, 3x hostel, 2x cabin op camping, 2x guesthouse en 1x hotel

Aantal nachten op een slaapzaal: 7 nachten

Hoogtepunten

Tongariro Alpine Crossing

Mooiste ervaring/plek: Mijn favoriet was de Tongariro Alpine Crossing. Dit is een 19 kilometer lange hike door een prachtig vulkaanlandschap op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland.

Mooiste land: Nieuw-Zeeland is echt mijn favoriet! Ik vind de natuur in Nieuw-Zeeland echt geweldig mooi en enorm gevarieerd.

Mooiste bezienswaardigheid: Beide landen hebben weinig ‘echte’ bekende bezienswaardigheden, omdat je er vooral voor de natuur komt. Maar mijn favoriet is het Wai-O-Tapu Thermal Wonderland in Rotorua (Nieuw-Zeeland) met als bekendste bezienswaardigheid de Champagne Pool.

Champagne Pool

Grootste verrassing: Het Otago schiereiland in het zuiden van Nieuw-Zeeland (vlakbij Dunedin) vond ik echt verrassend leuk. Ik wist er niet zoveel van, maar je bleek er mooie uitzichten en hikes te hebben. En we hebben er zeehonden, zeeleeuwen en albatrossen gezien!

Otago PeninsulaOtago Peninsula

Op Frans-Polynesië heeft het eiland Raiatea mij verrast. Doordat het zo’n groot eiland is, had ik verwacht er niet veel van te kunnen zien, maar e-biken over het eiland bleek een goede en leuke manier om het eiland te verkennen.

RaiateaRaiatea

Leukste stad: Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, vond ik een hele leuke stad. Je kunt daar heel mooi langs de haven lopen en in één dag veel van de stad zien. Auckland, de grootste stad van Nieuw-Zeeland, vinden de meeste reizigers tegenvallen, maar vond ik ook heel leuk. Ik houd van wereldsteden en vond in Auckland het contrast tussen de drukte in het centrum en de rust aan de andere zijde van het water in Devonport heerlijk.

WellingtonAuckland

Mooiste natuur: Mount Cook en de felblauwe meren in de omgeving (Lake Tekapo en Lake Pukaki) zijn echt pareltjes. Ondanks de drukte zijn dit schitterende plekken. Verder vond ik ook de natuur langs de zuidkust van het Zuidereiland heel mooi (dit gebied wordt ‘the Catlins’ genoemd). Je vindt daar onder andere prachtige watervallen en mooie uitzichten over zee.

Mount Cook NPLake Tekapo

Waterval in de Catlins

Mooiste strand: Helaas heb ik de bountystranden op Huahine en Bora Bora gemist door mijn eerdere terugkeer naar Nederland, maar gelukkig was er ook op Maupiti (Frans-Polynesië) een mooi strand te vinden (Terei’a Beach):

Terei'a Beach op Maupiti

Lekkerste eten: Mijn favorieten zijn: Beef Wellington bij ‘The Tasting Room’ in Wellington (Nieuw-Zeeland) en de rauwe tonijn bij het guesthouse ‘Chez Manu’ in Maupiti (Frans-Polynesië).

Beef WellingtonAvondeten op Maupiti (tonijn)

Beste accommodatie: De Airbnb op het eiland Raiatea in Frans-Polynesië. Uitzicht op zee, vriendelijke eigenaren en een heerlijk zwembad. In Nieuw-Zeeland was het Tokaanu Lodge Motel mijn favoriet. Hier verbleven we drie nachten en hadden we een eigen woonkamer en keuken. Fijne plek om even bij te komen van de drukke weken die we gehad hadden op het Zuidereiland.

Airbnb RaiateaAirbnb Raiatea

Tokaanu Lodge Motel

Minder leuk

Grootste tegenvaller: Het is lastig om een tegenvaller te noemen, omdat Nieuw-Zeeland en Frans-Polynesië allebei geweldig mooie landen zijn. Wat mij nu te binnen schiet is de Franz Josef gletsjer in Nieuw-Zeeland. Vanaf afstand was er weinig van te zien en wil je er dichtbij komen dan moet je een dure helihike boeken. Wel hadden hier veel regen en bewolking. Ik verwacht dat het met zonnig weer een stuk mooier is.

Franz Josef Gletsjer

Minst lekkere eten: Waar ik in de terugblik op Azië en de terugblik op Australië nog wel wat kon noemen, schiet mij over Nieuw-Zeeland en Frans-Polynesië (gelukkig) niks te binnen.

Slechtste accommodatie: Ik heb deze 5,5 week het slechts geslapen tijdens de laatste nachten op Tahiti (Frans-Polynesië) in het Mahana Lodge Hostel & Backpacker. Met het hostel zelf was gelukkig niks mis, maar ik vond de slaapzaal minder. Bij aankomst op Tahiti sliep ik ook in dit hostel, maar toen op een vierpersoonsslaapzaal. Dit keer een slaapzaal met 12 bedden (enige slaapzaal die beschikbaar was) en dat was niet ideaal. In combinatie met de onzekerheid over de terugreis naar Nederland, heb ik twee nachten weinig nachtrust gehad.

Mahana Lodge Backpacker & Hostel op Tahiti

Minder leuke momenten: Dat ik eerder moest terugkeren naar Nederland en mijn wereldreis moest afbreken door de wereldwijde uitbraak van het coronavirus. Hoewel het op dat moment een lastig besluit was, ben ik achteraf heel blij dat ik het besluit heb genomen en nog de gelegenheid had om naar Nederland te reizen. Vier dagen later heeft Frans-Polynesië de grenzen gesloten.

Tegenvallend weer: Eigenlijk heb ik in 5,5 week slechts drie dagen echt last gehad van slecht weer. Zo weinig had ik niet verwacht, omdat het in zowel Nieuw-Zeeland als Frans-Polynesië regelmatig regent. Bij Dunedin in het zuiden van Nieuw-Zeeland hadden we een middag regen, maar hebben we gelukkig ’s morgens en aan het begin van de avond nog van alles kunnen zien. Verder hadden we tijdens het rijden langs de westkust van Nieuw-Zeeland een dag met veel regen (grotendeels doorgebracht in de auto). Ook bij Bay of Islands, bovenin het Noordereiland, hadden we een dag met veel regen (daar was het echt jammer, want we hebben hierdoor geen boottocht kunnen doen).

Dit was de terugblik op 5,5 week Nieuw-Zeeland en Frans-Polynesië. Nieuw-Zeeland is een fantastisch land waar ik enorm genoten heb van de mooie natuur. Dit land stond bovenaan mijn bucketlist en heeft mijn verwachtingen zeker waargemaakt! Frans-Polynesië heb ik helaas slechts 3 van de 6 geplande eilanden kunnen zien. Ik hoop dat er ooit weer een gelegenheid komt een keer die kant op te gaan.