Uitzicht in Mount Cook NP, Nieuw-Zeeland

Wat een bijzonder reisjaar was 2020! Net als vorig jaar blik ik ook dit jaar weer terug op mijn reizen, vakanties en dagjes weg. Ik begon het jaar in wereldstad Sydney en heb de eerste maanden nog volop van mijn wereldreis genoten. Half maart moest ik helaas onverwachts terug naar Nederland, maar ik kan gelukkig wel terug kijken op een prachtige wereldreis van 5 maanden. De rest van het jaar was reizen naar het buitenland slechts beperkt mogelijk, maar gelukkig heb ik wel veel mooie plekken in Nederland mogen ontdekken. En door mijn wereldreis was ik dit jaar toch maar liefst 77 dagen in het buitenland!

Januari

Vuurwerk in Sydney

2020 begon voor mij 10 uur eerder dan in Nederland, doordat ik het jaar begon in het Australische Sydney. Samen met mijn vader luidde ik het nieuwe jaar in en genoten we van een prachtige vuurwerkshow met uitzicht op het Opera House en de Harbour Bridge. Daarna brachten we samen nog vijf dagen door in Sydney en omgeving.

Opera House SydneyUitzicht tijdens hike Manly-Spit Bridge

Begin januari vloog mijn vader weer terug naar Nederland en reisde ik zelf nog ongeveer 5 weken langs de oostkust van Australië. Enkele hoogtepunten waren: rondcrossen in een 4x4 over Fraser Island, snorkelen bij de Whitsundays, de stad Brisbane verkennen en het regenwoud in het noordoosten van Australië bezoeken.

Gelmer op Fraser IslandWhitehaven Beach op de Whitsundays

Skyline BrisbaneCape Tribulation / Daintree NP

Wil je weten wat ik allemaal heb gezien en gedaan, lees dan mijn weekverslagen terug:

Februari

Lake Tekapo

Begin februari vloog ik vanaf het Australische Cairns via Brisbane naar Christchurch in Nieuw-Zeeland. In Nieuw-Zeeland heb ik vier weken samen met mijn moeder rondgereisd. We hebben maar liefst 4679 kilometer afgelegd over zowel het Zuider- als het Noordereiland en heel veel gezien en gedaan.

Nieuw-Zeeland is een land waar je voor de natuur heen gaat en waar je vooral veel prachtige hikes kunt doen. De natuur is zo gevarieerd dat je bijna elk uur door een ander landschap rijdt. Het is misschien wel één van de meest diverse landen ter wereld. Bergen, regenwouden, gletsjers, warmwaterbronnen, weilanden vol schapen, watervallen, stranden met zeeleeuwen, vulkanen, zeeën en meren.

Ben LomondPurakaunui Falls (Catlins)

Split Apple Rock in Abel Tasman NPTongariro Crossing

Je leest meer over al dat moois in mijn weekverslagen:

Maart

Raiatea

Een paar dagen voordat in Nederland de eerste lockdown ingevoerd werd, vloog ik van Auckland in Nieuw-Zeeland naar Tahiti, Frans-Polynesië. Het oorspronkelijke plan was om in ongeveer 2,5 week meerdere eilanden van Frans-Polynesië te verkennen. Omdat ook in Frans-Polynesië de eerste besmettingen vastgesteld werden en landen in Zuid-Amerika (mijn volgende bestemming) op slot gingen, heb ik besloten mijn wereldreis af te breken en terug te keren naar Nederland. Hierdoor heb ik uiteindelijk alleen de eilanden Tahiti, Maupiti en Raiatea bezocht. 16 maart vloog ik van Tahiti naar Parijs om vanaf daar met de trein weer richting Nederland te reizen.

Uitzicht op RaiateaMaupiti

April

Na terugkeer in Nederland was ik de eerste weken vooral veel thuis.

Mei

Hunebed D53

In mei ging ik voor het eerst weer op pad sinds ik terug was van mijn wereldreis. Ik bleef dicht bij huis en maakte een mooie autotour samen met mijn zusje door Overijssel, Drenthe en Flevoland. We maakten nog een stop bij hunebed D53 (de eerste keer dat ik een hunebed in het echt zag) en bekeken vanuit de auto plaatsen als Dalfsen, Hasselt, Havelte en Vledder. Verder reden we in Flevoland o.a. over de dijk langs het Ketelmeer en Vossemeer, wat voelde als de middle of nowhere.

Juni

Landgoed Singraven

Begin juni ging ik samen met mijn vader toeren in de omgeving van Oldenzaal (Overijssel). We reden o.a. door plaatsen als Lonneker, Losser en Tilligte en maakten een stop bij Landgoed Singraven in Denekamp.

Juli

Haven van Volendam

Samen met mijn ouders en zusje ging ik een dag fietsen in de omgeving van Volendam. We namen de veerboot vanuit Volendam naar Marken en fietsten daarna via Broek in Waterland en Monnickendam weer terug naar Volendam. Een hele mooie fietsroute!

MarkenVuurtoren van Marken

Ook ging ik in juli nog een dag op pad met mijn zusje. Dit keer provincie Groningen. We spotten zeehonden, brachten een bezoek aan Appingedam (dat bekend staat om de hangende keukens) en stonden op het meest noordelijke puntje van Nederland.

Zeehonden in GroningenHangende keukens in Appingedam

Augustus

Strand van Vlieland

In augustus had ik twee weken zomervakantie en ging ik samen met mijn ouders en zusje op pad in Nederland. De eerste week verkenden we drie dagen lang provincie Friesland (vanuit Harlingen). We bezochten diverse leuke plaatsen: Lemmer, Sloten, Stavoren, Hindeloopen, Sneek en Harlingen zelf. Dag twee namen we de veerboot naar Vlieland, waar we per fiets het prachtige eiland verkenden. De laatste dag huurden we een fluisterboot, waarmee we een mooie route hebben gevaren in de omgeving van Langweer, Heeg en Woudsend. Wat is Friesland toch een prachtige provincie!

Sloten (Friesland)Waterpoort van Sneek

Vlieland

Strand van VlielandVaren in Friesland

Daarna reden we door naar Noord-Holland, waar we 2 nachten sliepen in de stad Schagen. Vanuit daar bezochten we Alkmaar, gingen we naar het strand bij Hargen aan Zee en brachten we een bezoek aan Hoorn en Enkhuizen.

Centrum van AlkmaarStrand van Hargen aan Zee

Centrum van HoornEnkhuizen

Na een weekend thuis te zijn geweest, gingen we de tweede week nog drie dagen naar Limburg. De eerste dag bezochten we Roermond, Thorn en Heerlen. Daarna reden we door naar ons overnachtingsadres in het centrum van Valkenburg. Dag 2 brachten we een bezoek aan de indrukwekkende Amerikaanse begraafplaats in Margraten en bezochten we het drielandenpunt. De middag spendeerden we in Maastricht, wat een hele mooie stad is. De laatste dag was helaas behoorlijk regenachtig. We besloten weer richting huis te rijden, maar stopten onderweg nog wel in Eindhoven en ’s-Hertogenbosch. Ondanks de corona hebben we een prachtige vakantie gehad en veel mooie nieuwe plekken in Nederland ontdekt.

RoermondThorn

Streetart in HeerlenValkenburg

Amerikaanse begraafplaats MargratenStadhuis Maastricht

September

Uitzicht vanaf het kasteel in Bad Bentheim

In september was het op een zaterdag prachtig weer. Met één van mijn beste vrienden ben ik een dag op pad geweest naar Duitsland. Eerst de stad Bad Bentheim inclusief het kasteel bekeken, daarna naar de vakwerkhuizen in Tecklenburg en ten slotte een wandeling gemaakt langs de Lengerich Canyon.

Vakwerkhuizen in TecklenburgLengerich Canyon

Oktober

NP Dwingelderveld

In oktober ging ik nog een dagje naar Drenthe met mijn vader, waar we de Hunebed Highway reden en diverse hunebedden bezochten. Ook maakten we een mooie wandeling door de Gasterse Duinen en bezochten we nationaal park Dwingelderveld.

Hunebed D27Gasterse Duinen

November

NP Veluwezoom

In november had ik nog een week vrij en gelukkig trof ik het enorm met het weer. Ik ging een dag samen met mijn moeder op pad. We brachten eerst een bezoek aan Bronkhorst (één van de kleinste plaatsen met stadsrechten in Nederland) en Doesburg. Daarna maakten we een hele mooie lange wandeling door nationaal park Veluwezoom, wat prachtig was met al die herfstkleuren. Ik vind Veluwezoom één van de mooiste plekken in Nederland waar ik tot nu toe ben geweest.

BronkhorstDoesburg

Verder in mijn week vakantie nog een dag met mijn moeder en zusje gewandeld in de bossen rond Amerongen, waar ook de herfstkleuren nog volop present waren. Vervolgens hebben we op de terugweg nog een kijkje genomen bij het Kootwijkerzand, het grootste stuifzandgebied van West-Europa.

Bossen rond AmerongenKootwijkerzand

Ik sloot deze vakantie af met een fietstocht naar Delden (Overijssel) samen met één van mijn vrienden. Delden heeft een leuk centrum en ook Kasteel Twickel, dat net buiten Delden ligt, is leuk om te bekijken.

Kasteel Twickel, Delden

December

Voor mijn gevoel was december een behoorlijk regenachtige maand. Ik ben dus verder ook niet meer op pad geweest.

Hopelijk vond je het leuk om een idee te krijgen van de reizen die ik het afgelopen jaar maakte. Naast de laatste 2,5 maand van mijn wereldreis stond dit jaar vooral in het teken van dagjes weg in Nederland.

Ik wens je een goede jaarwisseling en een mooi en hopelijk reislustig 2021 toe!